fredag 10 juni 2011

Klockor, vaktstyrka och högar

Sista, nedersta, trappsteget har cementerats fast. Så snart entrétrappan har brunnit klar så får man gå i den. Röran framför är bara som "gå inte här!". Högst upp har jag ställt en planka som spärr. Själv vägrar jag att följa överhöghetens uppmaning att gå runt. Som straff har jag snubblat tre gånger på den förb.... plankan! Första två raderna av smågatsten blev också cementerade för att ligga still.

Äntligen blev det dags att ta ett par spadtag i mitt Oceanien igen. Först ut blev ett trappsteg till på trappan nere till vänster. På Amfimurens kant står Carins senaste kryddor, Citronmeliss, Salvia, Ananasmynta, gräslök och Grönmynta. Egentligen skulle de ner i kryddlandet men det är ju inte klart ännu så det blir till att stå i kruka ett tag till.

Längst i söder reser sig den enorma offerdalmuren, med sin ofantliga höjd på 20 cm över marken..

och ser till att de vilda växterna inte hoppar ut på parkeringen.

Här samsas Murklockor och Stjärnklockor längs murkanten. Bakom de som ska bli delar av vårt insynsskydd, ädelcypresserna. Närmast till höger står det som ska bli två meter, gräset Miscanthus, Malepartus. Det står inte på sin rätta plats ännu.



Inför nästa steg blev det till att rensa tistlar, kvickrot och.. mask. Maskarna fick ett "keep up the god work" och en lyckatillspark i bägge ändarna. Sedan var det bara tillbaka ner i jorden och börja gluffsa. En skottkärra ogräs blev det till slut.

Tre röda Astilbe fick sig en alldeles egen liten hörna vid grannens staket. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på dem men tillsvidare får de lystra till Athos, Porthos och Aramis, de tre musketörerna.



Efter att ha rensat, murat, ställt klockor och en vaktstyrka så var det klart för att kärra 2 ton stenmjöl. Tänk att 2 ton inte blir mer!

Sedan var det äntl..

Där är jag.. efter sjuttiotolfte bildförsöket kom jag i bild när jag äntligen fick hoppa i högarna ; ) P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar