måndag 7 februari 2011

Alplandskapet har återgått. UPPD!


Jag passade på och tog en snabb krycktur runt hushörnet när det blev lite ohal osnömark. Det var ett tag sedan man kunde spana in vad man gjorde innan snön slog till. Det är mycket kli i fingrarna.
Så här ser planeringen ut.
Allt är inte riktigt aktuell men nästan. Fotot är det på planeringen som jag har ringat in.


På bara en knapp vecka har vårt alplandskap.. alltså vårt parkettgolv gått tillbaka från att ha halvmillimeter stora förkastningar och långa alptoppar längs med hela längderna till att vara helt normalt, platt som Holland! Längs ytterväggen, in till ljuslyktan, är det en annan slinga som går och där har det hela tiden varit jämnt och fint!?

Golvet idag!
Det ska bli intressant att se hur detta med golvvärmen slutar. LB-Hus har ännu inte hört av sig om termostaten i matsal och kök och värmen till matsalen.
Frågan är väl om man får sikta in sig på att nedervåningen känns ok sedan får man strunta i att slingorna kan bli 24 grader varma. Jag får kolla. Det kanske ska funka så här även om det inte känns direkt ekonomiskt.

Över våningen lever sitt eget liv, svalt och skönt med elementen. Ett inversionsskikt mellan våningarna i trappan fixar så huset blir i två zoner.

Uppdatering!
Igår kväll klev min Industri Diamant, Carins dotter Vickan, helt plötsligt in genom dörren. Idag har hon studiedag så hon satte sig på tåget i Linköping och åkte till oss för att plugga! Underbart! Kan ha varit därför jag kom av mig med ingressen till fusionen.
Jag hade hört några timmar tidigare att det bara var Bulgarien som hade dyrare elpris i europa. Googlade på det nyss och fick fram att Bulgarien var billigast med 80 öre kW!?!?
Iaf, I Bologna universitet, förövrigt troligen världens äldsta, så har ju en professor kommit på att göra en kall fusion, 1 kW in och 10 kW ut. Det är väl bara att hoppas att det inte är något skumt med det hela.
Risken är väl som med de maskfria strumpbyxorna som togs fram för en massa år sedan, patentet köps upp och läggs. Det blir väl något oljebolag som pyntar in några miljarder euro och sänker den i någon oljegrav.

Det är inte bara Solsidan som använder sig av "öppet köp". I samband med bygget ruttna jag på att åka och stödköpa stup i kvarten. Det är ju inte så att jag inte måste åka och stödköpa längre men det har blivit en del som åkte i retur istället. Isoleringen till friggis var inte så lätt att beräkna med allt som skulle skäras. Där köpte jag lite extra och så slutade det med att en bal åkte tillbaka till affären.
Att stödköpa blir så mycket jobbigare eftersom det alltid är när man nästan är färdig som något måste köpas. Antagligen har butiken precis stängt, det drar med sig extra fikapauser med latte så magen blir rundare. Sedan kommer det alltid sura kommentarer från internuppföljningsavdelningen som är på en som igel, ”Tänk, tänk, tänk nåågongång!” Så börjar man tjaffsa emot ”Ja men jag har ju så myc...” ”Planera då! Planera! Ska jag bokstavera?”
Jag blev såå trött på mig själv! Man får reda ut det med sig själv framför spegeln. Som egen företagare så är man ju iofs ganska van med det. Vill man ha ledigt så säger spegeln "jamen självklart får du ta ledigt, du får ändå göra jobbet när du kommer tillbaka" ;) P

3 kommentarer:

  1. You lost me vid stödköpandet...

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny,
    Det blev lite "stökigt" och ostrukturerat. Fick jag till det?

    Skulle skrivit ett mail igår. Ert hus är underbart! Så läckert med ljusinsläppen, golven, planlösningen, detaljerna. Det ser häftigt ut på utsidan men det är ju inget mot insidan. Det har ni (och arkitekten) gjort kanon!

    SvaraRadera
  3. Tack! Vi är riktigt nöjda...

    SvaraRadera