tisdag 1 maj 2012

Aubretia, backtimjan och Putte i blåbärsskogen

Helgen som gått har varit fullmatad med aktiviteter. I lördags var vi på soppteater på Stockholms stadsteater med Ingrid och Janne, en bröllopspresent från dem till oss. Vi har också hunnit vara hemma i trädgården en del och på Valborg var vi nere i Linköping och firade Emilio tre år och sedan hade vi en trevlig Valborgsmässoafton hos vännerna Mats och Brita. Bl.a. bjöds det på vildsvin. Jättegott!

I söndags klippte jag ner alla rosor, tyvärr har en gått åt av våra Queen Elisabeth, som vi ersatte efter ett besök hos Rappne idag. Jag har rensat en hel del också och klippt ner en massa perenner, bl.a. fjärilsbusken. Sedan har jag målat ett par pallkragar också, tänkte bl.a. sätta potatis nästa helg. Men vi får se, det verkar ju bli riktigt kallt då, så jag kanske väntar lite till.



Peter har planterat amerikanska blåbär vid den nedsänkta uteplatsen. Det blev två Putte, två Polaris och två Chippewa. Putte är självfertil men det är bra om det finns andra sorter i närheten och de andra behöver en sort till för att producera bär. Buskarna ska kunna ge 2-3 liter per styck. Surjordsväxter, så det har fått sur jord och torv.


Här är fler blåbär tillsammans med några vita backsippor.



Längs med grusgången utanför avenbokshäcken som omsluter trädäcket har vi planterat tre olika sorters Aubretia och backtimjan. Båda sorterna ska ha ganska torrt och väldränerat. Vi har ju styv lergjord så jag fick först blanda i lite köpt plantjord så att den inte ska vara så kompakt. Sedan hällde jag på rätt mycket grus för att få det mer dränerat. Jag hade inte i någon gödsel.


Det blev en blå sort, en lite purpurröd (Ida) och en blå med vit mitt. De blommar lite olika, Ida (den är lila) t.ex. i april-maj och den blå i maj-juni. Backtimjan blommar ju också lite senare.

Jag tror att det blir snyggt när timjanen har vuxit till sig lite och flyter ut över gången.


Vitlöken växter bra.


Lite sallad och akleja är på gång i växthuset.


Hur går det då med de knölar och lökar som vi tog hem från Amsterdam? Hostorna (högst upp till höger) har tagit sig fint och även liljekonvaljerna i mitten. Pionerna börjar sticka upp och även en av tulpansorterna. Den andra tulpansorten är på gång nu men verkar vara lite senare helt enkelt.

Ranunkeln (längst ner) är på gång och i en av krukorna som jag satte anemoner i så är det två stycken som går att skymta. Däremot syns inte några liljor till, men de kommer kanske senare.
/Carin

1 kommentar:

  1. Oj,vad flitiga ni har varit
    min vitlök som så fin för ca en månad sedan är puts väck alla lökar hade ruttnat
    hadet så bra
    maggan

    SvaraRadera