onsdag 9 maj 2012

Vita rabatten - planerna tar form

Jag har kommit lite längre i planerandet av den vita rabatten. Till att börja med är det nu röjt framför friggeboden där den vita rabatten ska byggas.



"Neutral bakgrund" kan man ju säga eller med andra ord "skittråkig". Men jag tror faktiskt att det är jättefint med en grå neutral bakgrund där växterna inte får konkurrens med uppmärksamheten. Rabatten hommer att ligga i skugga på eftermiddagen, men ha full sol under förmiddagen. Det blir fint att den ligger i skugga på eftermiddagen/kvällen, då gör sig det vita bättre.

Städsegrön bas

Mot väggen har vi nu bestämt oss för en Koreatry (Lonicera Maackii) som en solitär buske. Den är släkt med Kaprifol och har samma utseende på blommorna men vitgula och blommar i maj-juni, sedan får den röda bär. Klarar sig till zon V. Den verkar ha ett fint bladverk också.



Vi har två Lagerhägg som frös ner första vintern, trots att den ska klara zon III, men det var ju jättekallt. De kommer vi nog att flytta till den här rabatten också, sedan vill jag absolut ha en eller två klematis "Summer snow" mot friggebodsväggen, de får bygga lite höjd. Här är lite information om den klematisen, en favorit hos många.




Sedan ska jag köpa till en hel del funkior i olika gröna och vitgröna nyanser, det gör sig bra mot vita blommer och de kommer trivas bra i halvskugga.



Vår

Ledande blomma: vita tulpaner. En ny favorit är vita narcisser, de är verkligen fina.


Snödroppar, vita krokus och kanske några julrosor blir det nog också. Sen köpte jag ju vita ranunkelknölar i Amsterdam och de är på gång i ett par krukor. Vi får se om det funkar att övervintra dem sedan.


Försommar

Ledande blomma: Vit pion (Festiva Maxima, juni-juli), jag köpte två i Amsterdam som tar sig fint i kruka, ångrar dock att jag bara köpte två.



Vit primula (april-maj), vit löjtnantshjärta (maj-juni), akleja (juni, juli) i flera bleka färger, det finns olika sorters helt vita aklejor också. Vi har hur mycket Vitpytta som helst och kan nog dela några och sätta dem här.


Högsommar

Ledande blomma: Madonnaliljor (juli-aug).Vita och rosa rosenskäror (juni-september).
Jag köpte ett par liljor i Amsterdam, men de verkar dyka upp lite senare.



Sensommar

Ledande blomma: Vit höstanemon (aug-okt). Jag tror att höst anemonerna blir väldigt vackra, när de är lite rosa också. Tror att jag ska satsa på några höstflox också (juli-sept).

Vit höstanemon, men frågan är om inte den rosavita är finare.
Höst
Om det nu behövs någon blomma så får den ledande blomman bli Tidlösa (sept-okt).

/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar