tisdag 10 april 2012

Klippt lavender och knölar planterade i massor

Vi har hunnit en del i trädgården i Påsk, dvs. sedan vi kom hem från Amsterdam  på påsk afton. Det blev ju två dagar att vara hemma i Påsk också.



Jag har klippt lavendern (här i oklippt skick). Jag har gått och väntat ett tag (man är ju lite ivrig att få sätta igång). Lavendern ska klippas när rabarbern har musöron, så jag har varit borta och tittat på om jag har kunnat skymta lite rabarber. Och nu kunde jag med lite vilja se lite rött sticka upp i backen. Det har kommit lite skott på lavendern också så jag började klippa. Jag klippte ner den med 2/3 och passade samtidigt på att ta sticklingar.


De satte jag ner längs kanten på en kruka. Jag hade satt skott i höstas också, även om det är nu på våren som är den bästa tiden. Det verkar i alla fall vara liv i en del av den, men de får vänta någon månad till på utplantering.

Annars ägnade jag hela annandagen till att plantera


fyra liljor (Muscadet),




två funkia (Hosta Austin Dickinsson och Hosta White Feather),


två pioner (Festiva Maxima, som vi redan hade en av tidigare).

Alla dessa tänker jag så småningom flytta ut i den Vita rabatten.

Sedan lade jag ranunkel och anemoner i blöt ca. 6 timmar (som hon som sålde sa att jag skulle göra). Hon påstod att de skulle gå bra och övervintra i Sverige, pga. att vi har så mycket snö, men så är det ju sällan så jag får räkna med att plocka upp dem i höst. De ska tydligen förvaras i lite jord under vintern så att de inte torkar ut helt.



Jag har ställt allt i uterummet nu med ordentligt med fiberväv över så jag hoppas att de ska gå bra för de små liven.

Jag köpte också några påsar tulpaner och en del planterade jag ut direkt på landet och några satte jag ute i några krukor. Jag var lite skeptisk till att köpa dem överhuvudtaget, men jag läste en del om att plantera på våren och ska ge dem en chans att komma upp i alla fall.



Sen har jag också frösatta några blomsorter; blåklint, vit blåklint, vit röd rudbeckia och vit rosenskära.

Tidigare har jag sått akleja som kändes lite krånglig, med att den skulle stå ute i ca 5 grader i två veckor och sedan tas in i värmen. Nu efter ca 3-4 veckor har de faktiskt grott. Jättekul att det lyckades, sen återstår det ju att skola om etc. Rätt mycket jobb...
/Carin

1 kommentar:

  1. jag har inte vågat klippa lavendlen än men så bor jag ju på Småländskahöglandet
    Ha det så bra maggan

    SvaraRadera