söndag 15 april 2012

De röda stolparna ska klädas med Zilga och Spulga


I helgen har vi varit i Karlstad hos min moster och hennes man, Elisabeth och Kalle. Vi hade en trevlig lördag med fint väder och god mat. På vägen hem från Karlstad stannade vi på handelsträdgården Åsby i Hallstahammar. De hade ett väldigt stort urval för att vara så här tidigt på året, det är inte alla handelsträdgårdar som fått hem så mycket ännu. Så vi passade på att köpa ett par vinstockar när vi ändå var där.


Spulga
De röda stolparna som Peter har jobbat med ett tag nu ska komma till användning. De är ju till för att få tak och väggar i trädgården och vid två av stolparna hade jag tänkt att vi ska sätta vindruvor. De ska sedan få klättra upp och ge lite höjd i trädgården. Att det sedan blir något gott att äta också är ju ett plus. Jag hade från början tänkt mig Zilga (se nedan), men de hade också Spulga så vi bestämde oss för en av varje sort. Spulga ger lite sötare bär än Zilga. Båda kommer från Balitkum och är härdiga hos oss (Zilga kan tåla -35 till -40 grader).

Zilga
Det lär väl ta några år innan man får några stora skördar och man måste nog beskära dem rätt hårt och släppa iväg den endast 0,5-1 meter varje år. De örtartade skotten kan man klippa mitt på sommaren men de vedartade får endast klippas sent på hösten (november-december), annars kan de förblöda. Här finns en bra beskrivning på hur beskärning går till.

Båda dessa sorter vill ha sur jord. Man kan sedan gödsla med Chrysan ca 2 ggr per år. Nu är det bara att sätta igång med planteringen, men det får nog bli till nästa helg.
/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar