söndag 16 september 2012

Några steg till ut i omrörda marker

Här kämpas det på med vattenblänket. Grusytan är grovt utjämnad. Vattnet påfyllt och vattenytan fint avjämnad. Några steg till med våra trampstenar har kommit ner i jorden och leder oss ut i omrörda marker.

Man lär så länge man lever. Vi gjorde en avjämnad yta som vi ställde vattenblänket på. Sedan fyllde vi på lite vatten. Sedan fyllde vi på några liter vatten så botten var täckt. Hur lätt som helst att få det i våg tänkte jag. Som tur var så tyckte jag det var svårt att se exakt på millimetern hur mycket vatten det var när jag mätte mot botten. Betydligt lättare var det att mäta upp till kanten från vattenytan. Då insåg jag också att botten inte var plan och fick lyfta ena hörnan sisådär 3 - 4 millimeter. Det blev ju inte så puckat!

Efter att vattnet blivit påfyllt så fyllde vi på med växter. Ner med vattenväxterna i blänket som Carin köpte på Ella trädgård i Täby. Roligast med det var att Carin föll för min "rörväxt" som hon tidigare ratade. Jag har fortfarande inte hittat växten någonstans och kommer fortfarande inte ihåg namnet på den! Smultronen från "platån" till vänster har flyttats ner till pumpen. Inte nog med att de ger massor med stora, goda smultron och är stora som enorma jordgubbsplantor, de förökar sig tror jag. Här går meningarna isär lite. Carin säger att vi fått fler än jag kommer ihåg. Helt möjligt men... De är iaf fem stycken nu!

Årets skörd av Aromaäpple. Ikväll ska vi skära upp det enda äpplet som blev kvar. Hoppas att det inte är någon som larvat sig med att äta upp äpplet innifrån. P

1 kommentar:

  1. vattenblänket kommer att bil jätte snyggt
    ja, man vet ju aldrig när en larvig typ dyker upp
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera