söndag 30 september 2012

Svartrötter, blomster och lökar

Det var ett tag sedan jag bloggade här, men Peter har ju gjort några inlägg i alla fall. Jag har varit upptagen med ett bröllop som ni kan läsa om här och här, så den här helgen har vi i stort sett varit hemma och tagit det lugnt (förutom en middag i går på Scandic Victoria).

Jag har väntat länge med att ta upp svartrötterna, jag har för mig att man kan skörda dem sent. I år har inte skörden varit perfekt för alla grönsaker, det har helt klart varit lite för kallt. Squashen t.ex. brukar man ju drunkna i och visst har vi fått en del men inte alls som vanligt. Morötterna och vitlöken har dock gått bra och nu beslöt jag mig för att ta upp lite svartrot.


Jag kokade morötter och svartrötter och glaserade dem tillsammans med rödlök, salt och svartpapper och lite honung. Det blev jättegott, så det kommer vi ha fler gånger. Jag har lite kvar på landet. Det räckte till matlåda i morgon också.

Det börjar ju bli höst men fortfarande är det en del som blommar. Så här kommer en lägesrapport:


Gracila höstanemonen har precis börjat blomma 

Några krasseblommor är kvar

En del av lavendeln har börjat blomma om
 
Jag satte ner pensérna i en pallkrage och satte ljung i zinkkrukan i stället

Penséerna blommar mycket rikligt och fint i sin pallkrage, jag hoppas de kan fröså sig lite


De vita rosenskärorna i den vita rabatten har växt sig monstruösa, men efter fotograferingen tog jag upp dem och la dem på komposten, de tar alldeles för mycket plats i den rabatten.

Rosorna som vi köpte till förra helgens bröllop här hemma har stått sig fantastiskt bra i uterummet.
  
Röd rudbeckia


Vi har många vita stockrosor kvar

Annars håller Peter på och gjuter trampstenar och jag har en hel del att rensa i rabatterna som jag vill ha bort innan det fryser på. Idag var vi också en sväng till Plantagen, Alla lökar säldes med 50% rabatt så vi handlade en hel del. Vi ska försöka få ner dem så snart vi kan.

Sedan har Peter lagt klinker i uterummet och det har blivit så fint. Vi får ta ett inlägg om det snart också.

1 kommentar:

  1. Gjuta trampstenar,låter roligt,nått som jag har funderat på att göra men inte kommit till skott med än,kanske nästa år när jag har grävt klart alla rabatter som jag planerar
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera