onsdag 11 juli 2012

Semester på Österlen

Vi är på semester på Österlen för avkoppling och för att få lite trädgårdsinspiration. Vi har haft blandat väder hittils men inte något ihållande regn än så länge. I Stockholm verkar grabbarna slippa att vattna i rabatterna, det har ju regnat en hel del. Först stannade vi på Möckelsnäs Herrgård för ett weekend paket med välkomstfika och trerätters. Vi lade till ett vinpaket också.  Det var en födelsdagspresent från mig till Peter.


Vi fick ett stort fräscht rum med sjöutsikt och det var fina omgivningar. Bl.a. ett orangeri som är uppfört till minne av Linné. Han växte upp i Råshult inte långt ifrån Möckelsnäs.

Om jag ska säga något om maten var den på det hela OK, dock rätt dåligt kryddad och jag fick faktiskt skicka ut fisken (det gör jag väldigt sällan), den var inte färdig. Men jag fick en ny förrätt efter en stund.

Sedan fortsatte vi ner mot Österlen och till ett B&B i Brantevik "Hamngården" (om ni tittar på 'Drömmen om landet' på SVT i vinter så kommer ni se detta B&B). Vi hade rummet med balkongen till vänster. Trevlig B&B med god frukost. Brantevik var jättetrevligt och Hamngården kan rekomenderas varmt.

Brantevik har mycket pittoreska trädgårdar.

Precis nedanför B&B var restaurangen belägen (en av två i Brantevik).

Jag tog en räksallad och Peter lax.

Dagen efter strosade vi en del i Simrishamn (det kommer ett inlägg om det senare). Många rosor, stockrosor och lavendel.


Sedan bar det iväg till Ystad där Peter överaskade med att ha bokat Ystads Saltsjöbadshotell som är ett SPA-hotell strax utanför Ystad.


Jag gillar verkligen rummet i New England-stil med soffgrupp i sovrummet (vi enades om att vi skulle ha det i nästa hem). Sitter i soffan och skriver just nu.


Och en fantasktisk havsutsikt (det vill vi också ha i nästa hem, men inte lika lätt att fixa kanske...).


Utsikt från balkongen. Underhållning flera gånger per dag från scenen som finns till vänster (syns inte i bild). I morse efter frukost simmade jag i polen och sedan gick vi till Åbergs handelsträdgård (har varit i samma familjs ägo i 140 år i år) och sedan in till Ystad för att köpa hem jordgubbar. Sammanlagt en promenad på ca 2,5 timmar. Men det behövs, blir mycket god mat och fika. I kväll ska vi äta nere på restaurangen. Nu ska vi ta ett bubbelbad  med jordgubbar (de vi handlade inne i Ystad) och mousserat. 
/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar