söndag 18 mars 2012

Planterat i helgen

I lördags åkte vi till Rappne. egentligen för att jag ville handla zonaler, men det fanns bara gammeldags pelargoner just nu så jag får vänta lite till. Jag köpte dock en rosa tulpanpelargon. Den ska få växa till sig lite. Sen tänkte jag klippa ner den och ta sticklingar till sommaren.


Istället köpte vi lite vårblommor och plantera de dem i krukor vid entrén. Primula och tusenskönor.


Några penséer.


Det fina med dessa är att de ju är perenna så till sommaren sätter vi ut dem i rabbatten så att de kan komma upp till nästa vår igen.

Sedan har jag också satt aklejor som vi fick av min syrra. De är lite knepiga och ska sås i 5-10 grader i två veckor. Sen ska de in i rumstemperatur och sen ska de koma igång. Det är ju ungefär som med sallad så jag sådde lite sallad i samma tråg också. Vi får se hur det blir. Just nu står de i växthuset.


Jag fick lite rensat igår också (röda nätkorgen) och fick tyvärr ny känning av mitt diskbråck. Planerna för denna rabatt och gång är att så ut 2-åringar och sedan hoppas jag att pionerna och rosen längst bort blir fina i år. Största projektet här är att driva upp lavender som ska sitta på den vänstra sidan av gången och sedan har jag nu sått backtimjan som jag hoppas ska sitta vid avenbokshäcken till höger om gången. Jag ska blanda upp med någon annan marktäckare men jag vet inte just nu med vilken.
/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar