lördag 17 mars 2012

Dags att göra en "pinnupp"

Äntligen så kom dagen när man kunde börja ute med ett nytt uteprojekt, ett "pinnupprojekt"! För att en "pinnupp" ska bli bra behövs det lite skissande först. Straight, lite solfjäder...
mycket solfjäder eller ett välstrukturerat plockepinn det är frågan?! Att det ska bli lite lutande utåt (skissen i mitten på bilden ovan) var givet. Då skapas det ju en optisk illussion och det är ju bara såå rätt!
Här är hålet i häcken som ska fyllas igen. Det är ju lite svårt att se men det är en glugg mellan pinnarna, Avenbokarna, bortanför caffelattémuggen på brickbordet.
Efter att ha tagit hjälp av Carin för att mäta ut höjden på spaljén, till min haka, så var det bara att börja kapa virket. Vi valde 45 x 45 mm som jag kapade och borrade hål i för skruvarna.
Medans jag hade lattjolajbans med mitt plockepinn så rensade stackars Carin lite ogräs. Hoppas att diskbråcket inte kommer att gör sig påmint.
 Första pinnen, mittenpinnen kom först på plats..
 och Carin bytte plats till uterummet där hon bl a skolade om tomaterna Sunrise och Amarillo.
Alla pinnarna har kommit i lodläge och på rätt avstånd så nu blev det till att justera lutningen.
Långt bort i fjärran kan man se våra inslagna cypresser. Vi hoppas att de ska klara vårsolens starka strålar.
Uppstyltat och klart. Imorgon hoppas jag att jag hinner lägga sista handen på den straighta spaljen.
Bakom spaljen står den vita klätterrosen, White New Dawn, som ska bli upplyst om allt går som det ska. Förhoppningsvis ska man kunna skönja den igenom och över spaljen. Curlar jag den inte som i somras så kanske den bjuder på lite blommor också och det skulle inte vara helt fel!
Avenboken ska ungefär nå upp halvvägs på spaljen. P

P.S Vi upptäckte idag att vi har TV8 och imorgon söndag går nästa del i "Trädgårdstoppen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar