söndag 19 februari 2012

Rosa Helenae Hybrida

... har jag nu bestämt mig för att sätta i den "vita rabatten". Jag fortsätter planera rabatten som jag började med här.



Jag tror att vi ska sätta en vit honungsros (Rosa Helenae Hybrida) i bakkant på rabatten. De blommar i juli och ska dofta underbart. Den remonterar inte men det gör inte så mycket, jag är mest ute efter en grön bakgrund till de övriga vita blommorna.

Jag beställde lite nya fröer idag, det blev Röd Rudbeckia (den vita) lite förvirrande att den heter röd... och så blev det också vit Blåklint (som ju heter blå fast den också är vit).


Röd Rudbeckia, vit


Vit blåklint
 Sedan beställde jag också bl.a. blå Blåklint, Squash, Bifftomat och Backtimjan.

Backtimjan
Backtimjan tänkte jag så och sätta i Avenbokshäcken mellan gången och altanen (A), eventuellt blandad med Iberis. Tänkte att det blir fint om de väller ut över gången.

Vinteriberis
På andra sidan gången ska jag sätta lavendel i den rabattens framkant (B). Jag tog sticklingar av lavendels som växer i rosenrabatten och hoppas de kan planteras i vår. De är mörkblå, men jag tänkte blanda upp den med ljusare blå och vit lavendel också.
Vad man längtar efter att få börja odla igen.
/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar