torsdag 24 november 2011

Recept på en grusad yta

Ingredienser
- Grus i rätt mängd plus lite till för ifyllnad i eftersjunkningar eller efter krafsande katter.
- Markduk i ett antal kvadratmeter som motsvarar den tänkta grusade ytan plus lite lite till för överlappning.

Gör så här
1. Utse lämplig yta. Vid behov skala av den.

På vår yta grävde jag först bort lite träd och buskar.
 
2. Jämna av ytan grovt.

Därefter jämnade jag av så gott det gick med ”vad som tomten hade att erbjuda”. I detta fall blev det 90% lera. Övriga 10% bestod av gamla rötter, någon tegelpanna och lite småsten.

3. Lägg på markduk. Överlappa skarvarna med ca 20 centimeter.

Ovanpå det la vi markduk. Inte den tunna skira (s k fiberduk) som man använder över växter utan den som man använder till markarbeten. Eftersom jag jobbar i branschen så fick jag ett väldigt bra pris. Innan jag hann beställa hem så kollade jag på mitt dåvarande ”tredje hem”, Byggmax, vilka naturligtvis gav mig ett ännu bättre pris, deras listpris. Så nästan all markduk kommer därifrån.


Jag la remsorna så de överlappade varandra med ca 20 centimeter. På något ställe blev det bara med ca 10 centimeter och där smet tistlarna igenom. Kan ha varit en slump.

 4a. På med gruset. Raka ut med kratta. Trampa till igen och igen och igen. Jämna till med krattan. Vattna och låt det sjunka ihop. Jämna till igen efter behov.


Vår köksträdgård består bara av stenmjöl 0 – 4 mm. Eftersom vi bara ska gå där så tyckte jag inte att det behövdes något annat under. Lagret är mellan 10 och 15 centimeter tjockt och det är inte kört med någon ”vibraplatta”. Det är bara vattnat och så har jag gått en massa fram och tillbaka och sedan är det avjämnat. Året efter, som var nu i somras, så är det nästan stenhårt. Carin har fått plocka lite smått ogräs som har rotslagit sig. Inget har kommit igenom.
 

4b. På med gruset, stenmjölet. Jämna till med krattan. Kör med bilen utan våldsamma rattutslag eller rivstarter. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Släng ut gruset 8 - 11 och jämna till med krattan. Gör om proceduren med bilen. Jämna till med krattan igen.

Där vi ska ha parkering, på framsidan. Där gjorde LB-Hus i ordning (man hade byggbod, bilar och byggkranen där). De grävde ur 50 centimeter och fyllde på med olika storlekar, markduk först. Lite sten, 70 – 80 mm, har kommit upp på ytan. Yta där man ska ha t ex parkering ska ligga, sätta sig, i ett par år innan man lägger ytskiktet. Nu har vi ju lagt grus, stenmjöl först och bara ett tunt lager på toppen, ca 15 mm grus 8 – 11 mm, så man slipper ”halka runt” så mycket. Det inte så viktigt att vänta ett par år när man lägger grus, det är ju lätt att jämna av. Ska man lägga asfalt eller marksten bör man vänta så man slipper gropar och hål.

Även oceanien har först fått sig en avhyvling.


Sedan har vi "dukat" och till sist grusat av med stenmjöl 0 - 4 mm. Här har vi mycket tistlar, så mycket så vår granne började undra om vi hade tistelodling. Vi får se till våren hur mycket som dyker upp. En liten "cliff hanger"! P

P.S Mitt "andra hem" besöker jag sådär en 4 gånger i veckan och är, sedan Carin flyttade hit från Linköping till Sollentuna, den eminenta sopstationen i Upplands Väsby ;)

2 kommentarer:

  1. Hejsan,
    så lärorikt! Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se, många kan nog lära sig mycket av detta. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Vi har även en golvtävling och badrumstävling som pågår just nu. Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
    /Vendela

    SvaraRadera
  2. vilket jobb ni gör men ska det bli fint och lätt skött i framtiden så måste det ju göras grundligt,ha det så gott,maggan

    SvaraRadera