måndag 31 mars 2014

De senaste helgerna

Nyplanterat men från förra helgen; minipåskliljor och minipenéer i ljust lila och gult. Tycker att det blev en lyckad kombination. I botten lade jag också ner ranunkelknölar. Vi får väl se om det funkar, hoppas inte på för mycket. Sedan lade jag också vita anemoner i vatten över natten och satte ut dem i en rabatt. Det har lyckats förut men det dröjer nog ett par månader innand e tittar upp.


 
I helgen vi var på Korstäppans Herrgård och förfriskade oss (min julklapp till Peter). Vi kan rekommendera torsken framför oxfilén. På lördagen gick vi in till Leksand och hittade 12 nya djupa tallrikar och några böcker på bokrean. Tungt att släpa hem, men det gick. Sedan blev det After Noon Tea på herrgården och vi satt ute i solskenet. Våren var väl ungefär 2 månader för tidig i Leksand.



En av böckerna var "Ute blir inne". Jag fick genast en massa inspiration kring hur vi ska få det lite mysigare på vårt trädäck. Så i går kväll beställde Peter stora självbevattnande krukor på nätet. Där i ska vi sätt en del gräs vi redan har på tomten. Miscantusen trivs inte där den står så vi försöker med kruka istället. Randgräset trivs alltför bra där det står och tar över hela rabatten, så det har vi i överflöd. Sedan har vi ett gräs till som jag inte tycker passar i rabatten och egentligen ville slänga på komposten, men det blir ju jättebra att flytta den till en kruka på altanen. Jag tror det blir lite mer ombonat med krukor med höga gräs.

Sedan ska det kanske bli en pergola där också, med det får vänta till i Påsk i så fall.

I trädgården vaknar det ena efter det andra till liv.


Rabarbern börjar titta upp så den fick en svart hink placerad över sig. Så jag hoppas vi kan bjuda på rabarberefterrätt till Påsk.


Lungört, miniiris och vitlök är på gång.


Miniiris

Vitlök
 
 

Lungört

Sedan måste jag lägga in en bild från när vi var i Rom för några veckor sedan. Vi var i Borgheseparken och där hade de enormt stora citroner i krukor.

 
Slutligen en bild på oss i samma park.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar