tisdag 3 september 2013

Bräddet funkar!

 Bräddavloppet från dammen fick sig en naturlig test på lördagen när regnet vräkte ner, strecken i bilden. 33 mm på ett par timmar.

 Lite mer blomsterfägring behövdes bland alla gröna nyanser. Det blev en mix av en meter höga röda, orange och gula Rudbeckior som avtecknar sig mot planket. På våren är det kirgislökar som förgyller platsen.

 Även vattenblänket blev vattenfyllt. I högerkanten har Carin fyllt på med lite fler salvior och några lysande penningblad.

 Jag har fått Rudbeckia på hjärnan. Jag fick syn på denna låga, 80 cm hög, "Vintage wine" på Funbo plantskola. En fantastisk röd färg, kraftiga mörka stjälkar som jag inte kunde motstå. Spetsiga blad och en spetsig sten. Sten är en riktig favorit i trädgården. 
Av en slump har vi satte utetermometer på bergkrossen framför entrén. Gissa om stenen håller värmen! Nu klockan 10 på kvällen när temperaturen har sjunkit till 11 grader utomhus så är bergkrossen fortfarande uppe i 16 grader.

 Tillbaka till "Vintage Wine". Carin visste inte om hon gillade den eller inte med en kommentaren om kronbladen som inte "blir" mer än så här. Det kom som en riktig chock för mig men som snabbt vändes till "Fantastiskt... ännu en variant av olikformade blad och blommor bland alla andra".

Ett par ädelcypresser "Columnaris" blev kraftigt härjade under våren. Jag har letat länge men hittade tillslut två stycken på Zetas. Trodde inte att jag skulle hitta så höga. Det är nästan så de är uppe i den höjd vi vill ha dem i. P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar