söndag 5 augusti 2012

Verkligen nöjd med pionvallmon

Jag sådde en hel del pionvallmo i våras och jag är verkligen nöjd med dem. Jag fick en påse med en tidning så det var en slump att jag satte dem. Men det kommer bli mer av dem nästa år. Jag har nu knutit färgade trådar om dem som jag tycker bäst om, och ska ta deras frö när frökapslarna är färdiga. Även om det inte är säkert att det blir samma färg nästa år så finns i alla fall chansen.


De flesta som kommit upp är cerisefärgade och dubbla (som pioner) men det finns också enkla varianter som den här. De cerisa kommer nästa år att passa mycket bra på platån, där vi ska ha gröna växter som bas och med cerisa och vita accenter.

Den här vita med dragning åt rosa ska jag också spara. Den kan bli fin i den vita rabatten också.


I den vita rabatten slog en lilja ut häromdagen och en till dagen efter. Den är helt vit, så den såg inte ut som den utlovade, dvs lite rosa inslag. Men den är väldigt ståtlig och vacker.


Rudbeckian "Magnus" har slagit ut. Vi köpte till ett par till i våras som skulle komplettera de vi hade sedan förra året. De nya hette också "Magnus" men ser ändå inte likadana ut. Den har lite mörkare stam och lite mindre blommor.

Queen Elisabeth-rosorna blommar verkligen fantastiskt just nu.
/Carin

1 kommentar:

  1. Valmo är så fina
    jag har åxå satt märke på en sort Danish Flag
    röd och vit som flaggan
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera