söndag 29 november 2009

Ojdå, redan jul igen?

Igår hade vi lite glöggmingel hemma hos Peter, med fika. Vi provade tre sorter, ”den gamla vanliga blossa-glöggen” förstås och så Blossas Årets glöggsmak Clementin. Sen hade vi också köpt Smålandsglögg med smak av lingon. De två sistnämnda var goda båda två men favoriten hos mig brukar vara den vanliga men i år kändes den ovanligt söt, men det kanske bara är så att det blir för mycket med tre sorter. De var en mycket trevlig eftermiddag och kväll med vännerna.




Annars har jag svårt att inse att det snart är jul. November har ju tom varit varmare än oktober säger de. Tankarna har ju sedan åtta månader tillbaka varit ständigt inriktade på husbygget och jag har lite svårt att uppbåda energi för allt julpynt. Jag som i åtta månaders tid plöjt vartenda inredningsmagasin avstår nu från att köpa julnumret. När jag kommer till Linköping idag ska jag i alla fall gå upp på vinden och ta fram adventsljusstakarna. De kommer upp varje år men övrigt pynt kommer inte alltid fram. Barnen är inte heller så hågade att klä granen längre och då tycker jag att vitsen liksom försvinner lite, men det blir nog en gran i år också även om själva julafton firas på annat håll. De saker jag gillar med adventstiden är alla tända ljus och det tycker jag i sig ger stor mysfaktor, men eftersom jag bor växelvis i Stockholm också så känns det inte så väsentligt med alla tomtar och så vidare. Vi får väl se när det börjar närma sig julafton.
Det jag däremot alltid gör med barnen inför jul är att göra julgodis och baka pepparkakor och pepparkakshus. Brukar boka in det som ett särskilt tillfälle i almanackan. Min inställning till julpynt kommer förhoppningsvis att förändras när vi kommer till det nya huset nästa år, vilket kommer att innebära att jag kommer att bo på ett enda ställe. Det ska bli så skönt att slippa resa så mycket och att få ha alla sina grejer på ett ställe. Igår fick vi mycket julblommor och också en julbock som kommer att göra sig utmärkt i huset med våra röda accentväggar. Gillade verkligen den. Sen fick vi också en julros som vi ska försöka hålla liv i och planera ut nästa år.



Utemöbler
I eftermiddag ska Peter iväg till Ulfåsa för att äntligen hämta hem utemöblerna vi köpte för någon månad sen. Både influensan och New York-resan har gjort att det inte funnits något tillfälle att ta sig dit. Då Patrik (Peters andra son i ordningen) i veckan landade med sitt bohag i garaget innan han tar upp det till Norrland, har vi lite problem med var vi ska ställa dem just nu, men Peter säger att det löser sig.



Våta drömmar
I fredags kväll drömde vi om vårt kommande badkar när vi hade tråcklat ned armar och ben i Peters vanliga (rätt så lilla) badkar (det finns bara ett sätt att sitta på). Kommande badkaret är ju inte jättestort, men lagom till oss tror vi. Vi ville ha ett som det även funkar att bada ensam i också, med tanke på vattenåtgång och så vidare.


Tomten
Igår var vi och kollade in ägorna och det visade sig att de i fredags fällde äppelträden och en hassel. Så på måndag fäller de väl ytterligare en hassel och sen tar de itu med att flytta de träd och buskar som ska sparas.

/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar